• Alle producten zijn toegevoegd aan uw winkelmandje.

Hielspoor - fasciïtis plantaris

PIJNLOOS LEVEN MET HIELSPOOR

               

Het is perfect mogelijk om pijnvrij te leven met hielspoor. Sterker nog, zonder pijn weer (lang) staan, wandelen of sporten, zelfs hardlopen met hielspoor zonder hierbij pijn te voelen is helemaal doenbaar!

De oplossing is zelfs heel gemakkelijk en dichtbij.

WAT IS HIELSPOOR (SPINA CALCANE)?

De pijn die je onderaan je voet voelt als je een hielspoor hebt, kan je vergelijken met een stekende pijn  alsof er een doorn of splinter in steekt.
En eigenlijk is het dat ook. De doornachtige benige uitwas is een soort verkalking die vertrekt van binnenuit het lichaam. Meer precies, deze grote splinter of doorn vertrekt vanuit het hielbeen.
Dit hielspoor gaat vervolgens beginnen steken in het omliggende weefsel en hierdoor kan er een pijnlijke ontsteking ontstaan.
Als je deze pijnlijke ontsteking kan onderdrukken, kun je perfect stappen en staan terwijl je wel een hielspoor hebt, maar toch geen pijn.

De meest voorkomende hielpijn heeft als oorzaak ofwel hielspoor ofwel een peesplaatontsteking (fasciïtis plantaris). Het is een pijnlijke aandoening die gelukkig na enkele weken tot maanden volledig kan verholpen zijn.

Hielspoor is eigenlijk een verkalking in de vorm van een puntige doorn die in het weefsel van de voetzool prikt en hierdoor een ontsteking veroorzaakt
Het is dus als het ware een dikke doorn die telkens opnieuw in je voetzool prikt bij iedere stap die je zet. Het spreekt voor zich dat dit pijn doet bij iedere druk die er op de voetzool komt.
Een goede schokdempende zool met een uitsparing op de juiste plaats, zal ervoor zorgen dat de ontsteking die het hielspoor veroorzaakt, zal verdwijnen.

WAAR BEVINDT ZICH HET HIELSPOOR?

Dit bevindt zich altijd bij iedereen op dezelfde plaats. Mogelijk kan de pijn uitstralen naar verschillende delen naar de voet of zelfs naar de enkel tot in het onderbeen.
Maar steeds vertrekt de pijn vanuit de ontsteking. Die ontsteking ligt bij iedereen die last heeft van een hielspoor op dezelfde plaats.
Daarom is het ook erg belangrijk dat er op de juiste plaats een uitsparing is voorzien om precies die pijnlijke ontstoken plaats te kunnen ontzien van druk.  

De ontsteking die veroorzaakt wordt door het hielspoor bevindt zich op de voetzool ter hoogte van de hiel, lichtjes naar de binnenkant van de voetzool (zie foto)
Als je op deze plaatst duwt en je voelt een pijnlijke steek doorheen je voet gaan, is de kans groot dat je een heilspoor hebt:

                                   

SCHOENEN EN HIELSPOOR

Schoenen kunnen een invloed hebben op het ontwikkelen van een hielspoor, dus een goed schokdempende schoen is absoluut niet overbodig.
Harde ondergronden, schoentjes met dunne zooltjes, slippertjes, blote voeten ... zijn geen aanraders wanneer het gaat om hielspoor of fasciïtis plantaris te behandelen.

WAAR KUN JE HET BEST OP LETTEN BIJ HET AANKOPEN VAN SCHOENEN?

  1. Schoenen met voorgevormde zolen zijn zeker alvast een extra ondersteuning, vooral aan de middenvoet.
  2. Indien er geen voorgevormde zolen in de schoenen zitten, kan je best even nagaan of de originele zolen uit de schoenen verwijderbaar zijn.
    In dat geval kan je ze vervangen door kwalitatieve prefab zolen
  3. Een lichte hakverhoging (3-5 cm dames / 2-4 cm heren) kan voor veel pijnverlichting zorgen
  4. Als er voldoende plaats is achteraan in de schoen, is een siliconen hieltje een bijzonder goede schokdemper die je een licht zwevend gevoel geven.
  5. Om een goede afwikkeling (afrollen tijdens het stappen) te bekomen van de voet, moet de zool zachtjes en voldoende kunnen buigen.

SYMPTOMEN VAN HIELSPOOR

  • Typische stekende pijn onderaan de voetzool ter hoogte van de hiel vooral bij lang staan of stappen (overbelasting)
  • s' Ochtends bij het opstaan doen de eerste stappen op het hielspoor erg veel pijn
  • Na een langere periode van stilzitten en je zet weet druk op het hielspoor, zal je extra veel pijn ondervinden
  • Bij ergere gevallen van hielspoor en een ontsteking, komt het vaak voor dat je niet meer kan staan en steunen op de hiel en zelfs ganse voet. Het beoefenen van sport of zelfs het beroep uitoefenen wordt problematisch
  • Pijn aan de hiel bij het autorijden

 

OORZAKEN VAN HIELSPOOR?  

Over de voetzool loopt een peesplaat. Als deze minder soepel en elastisch wordt, kunnen er sneller blessures ontstaan, zoals bijvoorbeeld hielspoor.
Deze peesplaat hangt vast aan het hielbeen.
Wanneer de peesplaat teveel belast wordt, dus wanneer er teveel spanning op staat (mede doordat er onvoldoende elasticiteit in de pees is), gaat er bij de aanhechting een verkalking ontstaan in de vorm van een puntje. Dit is wat men bij een pijnlijke ontsteking het hielspoor noemt.
De ontsteking die er kan op volgen, is het pijnlijke gedeelte van hielspoor. En net die ontstoken zone moet grondig en efficiënt worden behandeld om zo verdere complicaties te vermijden en vooral ook om de ontsteking en pijn helemaal te doen verdwijnen.

MOGELIJKE OORZAKEN OP EEN RIJTJE

  • Door een overbelasting van de hielen of de pezen kunnen hielsporen makkelijker ontwikkelen
  • Overdadige sportactiviteiten (overbelasting)
  • Te weinig beweging waardoor de pezen kunnen verharden
  • Leeftijdsgebonden; tussen 40 en 60 jaar komt hielspoor veel vaker voor
  • Vrouwen zijn vatbaarder er voor dan mannen
  • Aanleg (komt vaker voor in de familie) kan ook aan de oorzaak liggen van hielspoor
  • Bij platvoeten of holvoeten is de kans op een hielspoor ontwikkeling groter 

MOGELIJKE OORZAKEN DIE DE KANS OP HIELSPOOR VERGROTEN

  • (plots) overbelastende activiteiten voor de voeten
  • Platvoeten
  • Ongewone inspanningen (bv bij het begin van een nieuw jogging-seizoen)
  • Overgewicht 
  • Holvoeten
  • Onvoldoende schokabsorberende schoenen
  • (ver)korte kuitspieren
  • Leeftijd (boven de 40 worden de spieren en pezen minder elastisch)
  • Teveel en te lang zitten (spieren en pezen worden minder elastisch)
  • Te lang staan (pezen worden overbelast)

WAT KAN JE TEGEN HIELSPOOR (OF FASCIÏTIS PLANTARIS) DOEN?

Tracht je voet te laten rusten

1. Kwalitatieve hielspoorzooltjes                                                

         

 

2. Strassburg sokken (s' nachts)

 

3. Paardenbalsem     

 

 

4. Siliconen hieltjes

    

 

5. Hielspoorsokken

     

 

WELKE ZIJN DE RISICOGROEPEN VOOR HIELSPOOR

Sommige groepen lopen meer risico om last te krijgen van hielspoor dan andere groepen. 

  • Mensen met een staand beroep maken meer kans op hielspoor. Denk hierbij aan leerkrachten, winkeliers, verplegers, politiemensen (in Engeland noemt men een hielspoor ook wel een "policeman's heel"), ...
  • Sporters belasten hun lichaam en voeten meer dan andere mensen waardoor ze meer kans maken op blessures. Mogelijk kan zo'n blessure een hielspoor zijn of peesplaatontsteking zijn door een overbelasting.
  • Veroudering speelt ook een rol bij het ontwikkelen van een hielspoor, hierdoor krijgen mensen tussen de 40 en 60 jaar vaker te maken met hielspoor of fasciïtis plantaris.
  • Bij vrouwen komen klachten zoals hielspoor meer voor dan bij mannen. Dit gebeurt ook bij een hallux valgus die heel vaak van moeder op dochter wordt doorgegeven.
  • Kinderen hebben soms ook klachten in de hielstreek, maar meestal betreft het hier om Morbus-Server ofwel de ziekte van Sever. Dit komt voor bij een onvolgroeid skelet waarbij de groeischijf geïrriteerd geraakt. Een schokdempend zooltje kan bij dit soort hielpijn veel soelaas brengen.

IS FASCIÏTIS PLANTARIS HETZELFDE ALS HIELSPOOR?

Nee, het is niet helemaal hetzelfde, maar soms is het niet gemakkelijk om een onderscheid te kunnen maken zonder er röntgenfoto's van te maken.
Een steeds aanhoudende pijn onderaan de voet ter hoogte van de hiel wordt daardoor vaak aangeduid als hielspoor, maar het kan ook een niet bacteriële ontsteking zijn van de peesplaat. De officiële benaming van dit soort ontsteking is fasciïtis plantaris.

Gelukkig gebruik je in beide gevallen ongeveer dezelfde hulpmiddelen om totaal pijnvrij te zijn en is het dus in deze van een minder groot belang precies te weten of je pijn hebt door een hielspoor of door fasciïtis plantaris;

KUN JE VAN EEN HIELSPOOR GENEZEN?

Van de pijn veroorzaakt door hielspoor, kun je afraken, maar op de röntgenfoto's zal je merken dat het puntige uitsteeksel ter hoogte van het hielbeen, nog steeds aanwezig is. Het hielspoor is dus niet verdwenen, maar de ontsteking en de pijn die deze doorn veroorzaakt, daar kan je wel van af geraken.
Enkel in uitzonderlijke gevallen zal een arts overgaan tot het operatief verwijderen van hielspoor.
Eerder zullen artsen en therapeuten voorstellen om bijvoorbeeld met shockwavetherapie de klachten te behandelen, of met cortisone injecties of .
Maar mits de juiste hulpmiddelen en oefeningen, kan je zeker erg succesvol zelf de strijd al aangaan met het pijnlijke en soms hardnekkige hielspoor.

Van een fasciïtis plantaris kan je wel genezen, omdat het hier over een niet bacteriële infectie gaat waarvan je met gelijkaardige hulpmiddelen als voor hielspoor, totaal verlost kan zijn van de pijn.

 

OEFENINGEN TEGEN HIELSPOOR  

Deze oefeningen zijn voor beide voeten bestemd, dus ook voor de voeten waar je geen pijnklachten hebt.
Deze oefeningen werken ook preventief.

              1. Rek met een handdoek de voeten     

              2. Rek met de handen elke voet afzonderlijk

               3. Strek de achillespezen kant per kant

 

            4. Rol met je voet over een bevroren flesje water   

        5. Rek de voetplaat op een trede van een trap
                                          

                                                                                                                                                              

Oefening 1:
Ga op de grond zitten met een handdoek over de voorvoet van 1 of 2 voeten geslagen.
Trek de handdoek zachtjes naar je toe zodat de voet(en) zich opspannen.
Houd de handdoek 10 tellen vast.
Herhaal 5 keren per kant.

Oefening 2:
Ga zitten op een stoel met 1 been rustend op de knie van het andere been.
Trek met de handen aan de tenen zodat de voet naar achteren wordt getrokken.
Houd de tenen 10 tellen vast.
Herhaal 5 keren per kant.

Oefening 3:
Ga voor een muur staan en steun met beide handen tegen de muur.
Strek 1 been naar achteren en steun op het andere been.
Ga door de knieën met het voorste been (je voelt de achterkant van het gestrekte been rekken)
Houd dit 5 tellen vast.
Herhaal 3 keren met de beide benen.

Oefening 4:
Vul een klein flesje met water en laat het bevriezen in je vriezer.
Rol enkele minuten (4 tal) met je voet over het flesje.

Oefening 5:
Ga op de trede een trap staan. Met één hiel ga je over de trede staan zodat je nog met de voorvoet op de trede rust.
Verleg zachtjes je evenwicht van de ene voet naar de andere en rek zo de achillespees en peesplaat.
Doe deze rekoefening 10 keren per kant.  

Indien je geen trede kan gebruiken, kun je de voorvoet ook op een opgerolde handdoek zetten en zo de achterkant van deze voet rekken.

Oefening 6:
Leg een papieren tissue open op de grond
Probeer deze met je tenen op te rapen
Tracht dit een paar keren met beide voeten

IS HIELSPOOR EEN VEELVOORKOMENDE AANDOENING?

Zeer zeker!
Het is zelfs één van de meest voorkomende voetaandoeningen (samen met de aandoening hallux Valgus en ingegroeide nagels). Maar het is geen aangeboren aandoening!
Bijzonder veel mensen hebben een verkalking ter hoogte van het hielbeen, maar niet iedereen heeft hier last van. Het echter bij een minderheid dat deze uitgroei ook effectief gaat ontsteken en pijn veroorzaken.
Het is zelfs zo dat ook kinderen hier last kunnen van hebben.
Hoe vlugger je bij het gewaar worden van de symptomen, doeltreffend ingrijpt, des te sneller zal je genezen zijn van de pijn.

HIELPIJN BIJ KINDEREN

Dit heeft niet altijd te maken met hielspoor, hoewel de pijnklachten wel gelijklopend kunnen zijn.
Vooral bij zeer actieve kinderen tussen 7 en 12 jaar die klagen van hielpijn, gaat het meestal om de Ziekte van Sever.
Ondanks de naam het zo doet vermoeden, is het toch geen ziekte, maar wel een aandoening die meestal vanzelf verdwijnt als het kind ouder wordt.
Iedere voet, zowel volgroeide als onvolgroeide, hebben een aanhechting van de peesplaat aan het hielbeen. 
Bij volwassen voeten is dit hielbeen volledig tot bot ontwikkeld, maar bij een onvolgroeid skelet bestaat onder andere het hielbeen naast bot ook uit een groeischijf. Als er teveel sterke trekkracht op deze aanhechting en dus ook op de groeischijf komt, kan deze geïrriteerd raken met een pijnlijke hiel als gevolg.
 
 

Tip: Tracht zo snel mogelijk hielspoor te behandelen. Hoe langer je met hielspoor rondloopt, des te moeilijker het is om er weer van te genezen.

Terug naar boven