• Alle producten zijn toegevoegd aan uw winkelmandje.

Steunkousen-Elastische kousen

SYNONIEMEN VOOR STEUNKOUSEN

  • Compressiekousen
  • Spatader kousen
  • Tedkousen (Tetkousen)
  • Drukkousen
  • Elastische kousen

VARIANTEN

Medische kousen

  • Steunkousen met een medische en therapeutische waarde
  • TEDkousen (TETkousen)

Niet medische steunkousen

  • Therapeutische drukkousen
  • Reiskousen

TOELICHTING 

Steunkousen of compressiekousen

U kunt misschien dadelijk motiveren waarom u geen steunkousen wil dragen, toch zal geen enkele reden opwegen tegen de vele voordelen die u hebt bij het wel gebruiken van compressiekousen.

“Waarom steunkousen dragen?” zal u zich misschien afvragen? “Ik ben er nog veel te jong voor!”

Helaas staat op het dragen van steunkousen geen leeftijd, het is gewoon erg belangrijk dat we goed naar ons lichaam “luisteren” en hier ook een gevolg aan geven.

Een slechte doorbloeding, pijnlijke benen, vocht vasthouden, gezwollen enkels, erfelijkheid, vermoeide benen bij het lang staan zijn maar enkele aandoeningen die zowel bij jong als oud kunnen voorkomen.

Wat doen steunkousen eigenlijk?

Vochtophoping gebeurt ook mij jonge mensen. Dit is oedeem dat zich tussen de cellen bevindt (intercellulair), maar met een stevigere druk (drukkousen dus) zal dit vocht geduwd worden naar het lymfevat om zo uit het lichaam verwijderd te worden (intravasaal). Steunkousen ondersteunen de kuitspierpomp dus optimaal.

De compressie op de benen zorgt er ook voor dat de bloedsomloop bevorderd wordt. Hierdoor gaan de spieren minder vlug vermoeid geraken en een potentiële kans op spierschade gaat aanzienlijk verminderen. Dit is meteen de hoofdreden waarom sporters gebruiken maken van drukkousen. Maar ook pijnlijke benen, de krampen in benen of zware benen zullen verdwijnen. Kortom de klachten en de pijn in benen gaan spectaculair verbeteren enkel door het gebruiken van steunkousen.

Verschillende drukklassen

De compressie van elastische kousen of steunkousen wordt uitgedrukt in denier of in drukklasse.
Zo bestaan er al kousen van 20 denier, maar deze hebben geen enkele therapeutische waarde. Dat begint eerder vanaf 70 à 140 denier.
Kousen met 280 denier hebben al een stevigere druk. Deze kousen hebben een enkeldruk van 10 – 14 (mm Hg). Ze zijn heel goed te verdragen door de meeste mensen. Wij raden deze kousen dan ook steeds voor iedereen aan die op zoek is naar preventieve kousen om wat langer te staan of om mee te reizen.

Compressiekousen of steunkousen, wat is het verschil nu eigenlijk? Of is er helemaal geen verschil. Het klopt dat beide frequent door elkaar gebruikt worden maar eigenlijk gaat het om eenzelfde soort kous. 

De mate waarin druk uitgeoefend wordt op het been wordt weergegeven in drukklassen. De Indeling loopt van drukklasse 1 tot en met drukklasse 4. De drukklassen worden ook wel verkort aangeduid als CCL, dus CCL1 tot en met CCL4. De eenheid van druk die uitgeoefend wordt is mmHG (millimeter kwik), een gangbare definitie van druk in het medisch jargon. 

  • Drukklase 1 = CCL1 = 15-20mmHG 
  • Drukklase 2 = CCL2 = 20-30mmHG 
  • Drukklase 3 = CCL3 = 30-40mmHG 
  • Drukklase 4 = CCL4 = 40-...mmHG 

Hoe hoger het getal is, des te hoger is de uitgeoefende druk.
Algemeen kunnen we stellen dat kousen voor drukklasse 1 en 2 redelijk gangbaar verkrijgbaar zijn, er is ook niet persé een voorschrift van een arts of behandelend geneesheer voor nodig. U kan dus perfect op eigen initiatief preventief een paar steunkousen aanschaffen omdat u weet dat het gezond is voor uw lichaam.
In de categorie CCL1 en CCL2 zien we dan ook kousen voor toepassingen bij
klachten die gaan van een minimaal preventief probleem tot middelmatig zware problemen.
De compressiekousen in drukklasse 1 kunnen ook gebruikt worden voor preventieve toepassing zoals spataderen, vermoeide benen bij het lang staan, licht gezwollen enkels, oedeem (lichter vorm), postoperatief en andere minder ernstige klachten.
De kousen in drukklasse 2 zijn aangewezen bij problemen zoals zware of vermoeide benen of bij intensieve inspanningen, dit kan zowel professioneel (vb. staande beroepen) als vrijetijds-gerelateerd (vb. intensieve sportbeoefening) zijn, ter preventie van een trombose, zwaar oedeem klachten, gezwollen enkels, vocht vasthouden (ook bij het kniegewricht, artose, bij huidaandoeningen, ed.
Uiteraard zijn beide drukklasse meer dan regelmatig ook voorgeschreven door een arts of specialist. De meeste mutualiteiten zullen u hiervoor geen terugbetaling geven. Mogelijk wel indien u er specifiek voor verzekerd bent, dit kan u dan navragen bij uw ziekenkas.
Bij nog zwaardere en aanhoudende klachten komen we bij de kousen in drukklasse 3 en 4. Deze worden voorgeschreven door een arts of behandelend geneesheer na consultatie, en worden bovendien ook (gedeeltelijk) terug door uw mutualiteit betaald. Voor deze categorie raden we dan ook aan steeds aan het gekregen advies, inzake drukklasse en type kous, strikt op te volgen en niet zelf op zoek te gaan naar alternatieven zonder hierover uw behandelend arts of geneesheer te raadplegen. 

Als preventieve kous is een compressie met denier voor lichte klachten voldoende, ook om vocht en vermoeidheid tegen te gaan.
Voor zwaardere problemen zullen eerder kousen met een drukklasse aangewezen zijn.
Mogelijk zijn je problemen van die aard dat je eerst een specialist ter zake consulteert die je kan dan aangeven welke kousen in jouw geval het beste zijn.

Maar wacht beter niet tot de dokter dit voor jou moet beslissen, voorkomen is beter dan genezen! Neem je gezondheid in eigen handen en draag al goed steunende kousen op voorhand, alvorens de problemen komen. Er bestaan mooie, modieuze “gezonde” kousen!

Verschillende breiwijzen

  • Vlakbrei kousen

    Deze kousen worden “plat” gebreid en daarna aan elkaar genaaid waardoor deze kousen altijd een naad zullen hebben. Zij hebben een bepaalde snit en vorm waardoor de steun optimaal en zeer effectief is. De drukverdeling is erg precies. Het zijn dikke, stevige sterke kousen.
  • Rondbrei kousen

    Dit soort kousen kunnen vergeleken worden met gewone panty’s. Ze worden in 1 stuk rond gebreid en hebben geen naad achteraan op het been lopen.

    Dit soort kousen is redelijk dun, maar toch sterk waardoor het een stevige druk op de benen kan geven (of armen en handen indien het gaat over armkousen of handschoenen).

Lengte van de steunkousen

  • AD: Kousen tot onder de knie
  • AF: Korte dijkousen met of zonder siliconen band (eventueel met porte-jarretelle ophouden).
  • AG: Dijkousen met of zonder siliconen band (eventueel met porte-jarretelle ophouden).
  • AT: Panty
  • ATU: Zwangerschapspanty

Open of gesloten teenstuk

Alle compressiekousen zijn leverbaar met een gesloten of met open teenstuk. De keuze om jouw teenstuk open te hebben of gesloten ligt geheel bij jezelf. Dit stukje van de compressiekous of steunkous zal geen extra therapeutische of medische waarde geven.

Kies je voor een gesloten teenstuk dan zijn de tenen niet bloot in jouw schoenen, wat in de winter een voordeel kan zijn. Je kan er natuurlijk nog een ander gewoon paar kousen overheen trekken, maar dan wordt het misschien allemaal een beetje te omslachtig.
Mogelijk wil je net in de zomermaanden, wanneer je ook (en vooral!) jouw steunkousen moet dragen, liever een open teenstuk om sandalen of zelfs teenslippers te kunnen aantrekken.
Bovendien heeft een open teenstuk nog een ander groot voordeel, want hierdoor kan je een hulpstukje gebruiken om de kousen gemakkelijker aan te trekken.
Bij de kousen met een open voorste gedeelte leveren we een zacht en glad zakje bij. Dit dient om eerst jouw voet in te steken. Daarna zal de kous hierover gemakkelijker glijden, tevens is de kous hierdoor ook een beetje meer beschermt tegen misschien een kloofje aan de voeten of een scherpe teennagel. Omdat het voorste gedeelte van de steunkous open is, kun je het zakje gemakkelijk weer van de voet trekken en het opbergen om de volgende keer opnieuw te gebruiken.

TOELICHTING SPATADEREN

 Hoe zit het met de bloedsomloop in de benen?

In het hele lichaam zitten aderen en slagaderen. Dat is in de benen niet anders. De beide soorten van aderen hebben een belangrijke toch verschillende taak. Zo leveren de slagaderen zuurstofrijk bloed aan en zullen de aderen het zuurstofarme bloed weer afvoeren.
Dit laatste, het afvoeren van het bloed naar het hart, is een erg zware taak voor de bloedvaten. Het bloed moet ten eerste al een hele weg afleggen van de onderbenen naar het hart en ook de zwaartekracht werkt dit proces tegen.

Vandaar dat het lichaam 3 verschillende soorten van pompmechanismen heeft ontwikkeld om het bloed weer naar het hart te voeren waar er een nieuwe zuurstof toevoer kan plaatsvinden.

  • Mechanisme 1

In de onderbenen gaan de spieren werken als een soort van natuurlijke pomp. Door de inspanning en beweging van de kuitspieren komt er een druk op de aderen die het bloed als het ware gemakkelijk mee naar boven duwen. Dit noemt men de kuitspierpomp.

  • Mechanisme 2

In de aderen zitten op strategische plaatsen klepjes die het bloed maar enkel naar boven laten toestromen. Het kan niet meer naar beneden “vallen” en terugstromen is dus niet mogelijk.

  • Mechanisme 3

De aderen zijn elastisch, soepel, hebben dunne meeverende wanden zodat ze gemakkelijk te bewegen zijn onder invloed van de kuitspieren. Als deze opspannen en tegen de zachte wanden aandrukken, kunnen ze hierbij helpen om het bloed naar boven te stuwen.

Hoe ontstaan spataderen?

Het spreekt voor zich dat wanneer de kleppen niet goed werken er zich problemen zullen voordoen. Net als wanneer er (eventueel enkel op bepaalde plaatsen) teveel elasticiteit op de aderwanden is en de kleppen niet goed meer kunnen sluiten omdat de aders te breed geworden zijn. Het bloed zal niet naar het hart gebracht kunnen worden, maar de toevoer ervan stopt niet. Er is dus teveel bloed op een kleine plaats en dat uit zich dan als een aderspat.

Mensen boven een gemiddelde leeftijd hebben hier meer kans op, maar ook mensen die veel staan of zwangere vrouwen.

Hoe voorkomt u spataderen?

In sommige gevallen is het gewoon erfelijk. Toch kun je proberen van het een beetje tegen te gaan door veel te bewegen. Beweging gaat de bloedsomloop stimuleren, maar ook zoals eerder omschreven, zal de kuitspierpomp het nodige werk verrichten om de bloedsomloop op peil te houden.
Let op je gewicht, want ook dat is een belangrijke factor in het ontstaan van spataderen.

Een betere doorstroming van het bloed reinigt de bloedvaten, houdt de aders gezond waardoor spataderen veel minder de kans krijgen zich te ontwikkelen.
Daarnaast zal een betere bloedcirculatie het lichaam overal van zuurstof voorzien, waardoor u zichzelf veel energieker zal voelen 

Tenslotte is hitte te vermijden. Sta niet (te lang) in het felle warme zonlicht, neem geen te warme baden of douche, want dit zet de aderen soms teveel uit.

Draag daarom steunkousen om zwellingen, pijn, krampen en spataderen, oedeem en andere klachten tegen te gaan.

WANNEER STEUNKOUSEN GEBRUIKEN?

Steunkousen tot onder de knie (AD) gebruiken bij:

  • Zware onderbenen
  • Vermoeide benen en voeten
  • Pijnlijke onderbenen
  • Krampen in onderbenen
  • Gezwollen enkels en/of voeten
  • Oedeem
  • Vocht vasthouden

Steunkousen in de vorm van dijkousen (AF of AG) en panty’s

  • Zware benen
  • Vermoeide benen en voeten
  • Pijnlijke benen
  • Krampen in benen
  • Gezwollen enkels en/of voeten
  • Oedeem
  • Vocht vasthouden
  • Artrose in knie- of enkelgewricht
  • Spataderen
  • Vochtophoping
  • Gezwollen benen
  • Dikke benen (door vocht in benen)
  • In het begin van de zwangerschap (nog geen of weinig vorming van buik)

Zwangerschap steunkousen

  • Zware benen
  • Vermoeide benen
  • Bij pijn in benen
  • Krampen in benen
  • Gezwollen enkels en/of voeten
  • Oedeem
  • Vocht vasthouden
  • Spataderen
  • Vochtophoping
  • Gezwollen benen
  • Dikke benen (door vocht in benen)

MAAK EEN KEUZE TUSSEN STEUNKOUSEN, REISKOUSEN, TEDKOUSEN, SPORTKOUSEN, …

Er bestaan verschillende redenen waarom mensen steunkousen kopen. Deze kunnen op aanraden van een arts zijn, maar ze kunnen net zo goed preventief gebruikt worden.

De preventieve kousen zijn dan ook eerder therapeutische kousen met een niet medische waarde.

PREVENTIEF

Reizen: Reiskousen

Bij langer reizen kan het aan te raden zijn om drukkousen/reiskousen aan te trekken. Doordat men langer stil zit in eenzelfde houding met vaak gebogen benen, kan het bloed in de onderbenen minder gemakkelijk naar boven gepompt worden met als gevolg zware, dikke en pijnlijke onderbenen. Met gebogen benen zitten voor een langere tijd, maakt dat de aderen in de knieholtes meer afgekneld worden en ook kleding kan de doorstroming belemmeren.
Maar ook het langer stilzitten zorgt ervoor dat het bloed in het lichaam minder snel stroomt waardoor er hele kleine bloedstolsels kunnen ontstaan. Deze belemmeren de doorstroming eveneens.

Wanneer men langer stilzit en de stolsels gemakkelijk de kans krijgen om toe te nemen, zelfs in die mate dat het een ader gaat verstoppen, spreekt men over een trombose. Dit kan zich voordoen bij iedereen, ook jonge mensen met gezonde aderen, hoewel ouderen, mensen met veneuze problemen, rokers en zwangere vrouwen een verhoogt risico lopen.
Bij het dragen van drukkousen, gedurende de gehele reis (dus niet pas de kousen aantrekken wanneer het probleem zich voordoet), zullen de bloedvaten goed ondersteund worden en de stroomsnelheid van het bloed bevorderen.

We raden aan om geen drukkousen te dragen die hoger zijn dan de knieholte. De kans dat je extra plooien in de knieholte creëert die het onderbeen enkel nog meer zullen blokkeren, is meer dan reëel, en daardoor kan je het tegenovergestelde resultaat krijgen. In plaats van dunne onderbenen kunnen je enkels hierdoor nog meer gaan opzwellen. Dus langere kousen zijn zeker te vermijden. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan dien je er waakzaam op toe te kijken dat je geen plooien hebt in de knieholte, tracht regelmatig eens te gaan staan en bij voorkeur wat rond te wandelen of minstens regelmatig je benen te strekken.  

Lang staan: Steunkousen drukklasse 1

Bij langer reizen kan het aan te raden

Zwangerschap: Zwangerschapspanty

Het zwangerschapshormoon maakt de aderwand soepel waardoor deze kunnen uitzetten en zich tot aderspatten omvormen, met pijnlijke benen als gevolg.

Etalagebenen: Steunkousen drukklasse 1

Etalagebenen is ook een vaatziekte.  Hier gaan de slagaderen in de benen zich vernauwen waardoor er niet meer voldoende zuurstof naar het been wordt vervoerd. Telkens weer met zeer vervelende en pijnlijke klachten als resultaat.

Postoperatief: TEDkousen (TETkousen)

Na een operatie zal de dokter heel dikwijls steunkousen voorschrijven. Zeker als de patiënt nog in bed moet blijven liggen om verder te recupereren. Daarom dat de witte steunkousen ook wel “ziekenhuiskousen “ worden genoemd. Ben je langdurige bedlegerig en dus een beperkte beweging is het van groot belang dat men de kans op vernauwingen in de aders tot een minimum beperkt.
Het risico op bloedstolsels of een trombose is na een operatie veel groter, vandaar dat de specialist TEDkousen of TETkousen aanraadt.
Tevens zal de beweging na een operatie in eerste instantie minder zijn, waardoor de kuitspierpomp minder kan werken, met gezwollen onderbenen als gevolg.

Eerst zal een specialist je spataderen verwijderen of scleroseren, en je daarna meestal kousen voorschrijven. Deze kousen zijn (over het algemeen genomen) TEDkousen. 
Ze geven een goede gelijkmatige medische druk, zijn sterk en hebben bovendien een gemakkelijk gat onderaan om je voet door te steken voor hygiënische verzorging, zonder dat je de kousen volledig moet uittrekken en hierdoor je net behandelde been zal overbelasten.
Een ander voordeel aan deze kousen is dat er geen zijdes in zijn. Je kan dus gemakkelijk een kous zowel voor het linker als het rechter been gebruiken. Soms stelt en arts voor eerst van één been de spataderen te verwijderen en pas daarna het andere been. (meestal is het nodig beide benen te behandelen). Je kan dus eenvoudig de TEDkousen voor de eerste behandeling gebruiken (één kous trek je aan, terwijl de andere kous in de was is) en voor de 2 behandeling herhaal je hetzelfde.

Hartklachten: Steunkousen drukklasse 1 en drukklasse 2 of elastische kousen

Wanneer het hart niet helemaal gezond is, kan het ook niet optimaal werken. De benen kunnen hierdoor gaan opzwellen omdat het bloed niet steeds vlot weer terug naar het hart kan gepompt worden. Gezwollen enkels of vocht vasthouden in de benen kunnen daarom zeker gerelateerd worden aan een (tijdelijk) minder goed functioneren van het hart.
De compressiekousen die je hiervoor kan dragen zullen het hart ondersteunen waardoor het minder moet werken of belast wordt. Daarom kan het voor bepaalde hartpatiënten aan te bevelen zijn licht, matige tot sterke steunkousen te dragen. Hiervoor kan je raad vragen bij de dokter.
De compressie van de kous is afhankelijk van de ernst van het probleem. Heb je een lichte ondersteuning nodig, dan is een elastische kous voldoende, kan je hart wat meer ondersteuning gebruiken, dan is het eerder aan te raden een medische steunkous met een drukklasse te dragen. Tevens zal je waarschijnlijk ook niet alle dagen dezelfde klachten ondervinden. Op warme dagen kan je meer last hebben dan op andere. Of op dagen dat je meer kan bewegen zal de bloedsomloop ook meer positief gestimuleerd worden, want langer stilzitten met dikwijls gebogen benen, maakt het voor de kuitspierpomp moeilijker om de bloedsomloop en de afvoer van oedeem optimaal te houden wat resulteert in pijnlijke benen en/of gezwollen enkels en benen. 

Bij het aanschaffen van een steunkous specifiek voor hartklachten, dien je dus wat rekening te houden met bepaalde factoren. Gemakkelijk is alvast dat je weet dat je altijd bij gezwollen enkels, vocht in de benen, zware vermoeide benen, bij pijnlijke benen, bij oedeem ... altijd compressiekousen mag dragen. Hier doe je je benen, je hart en dus jezelf alleen maar een plezier mee omdat het je veel zal verlichten. Dus ongeacht of je hartpatiënt bent of niet, steunkousen en elastische kousen zijn goed voor de ondersteuning en brengen een verademend gevoel met zich mee (die "verademing" mag je bijna letterlijk beschouwen want de drukkousen vervoeren zuurstof doorheen het lichaam). Dit betekent ook, dat gezwollen enkels die niet veroorzaakt werden door een minder goede functionaliteit van het hart, net zo goed kunnen verholpen worden met compressiekousen of elastische kousen. Hier doe je geen kwaad mee!

Vervolgens dien je na te gaan wanneer je het meeste last hebt van gezwollen benen of van vochtophoping in je benen. Maar vooral de ernst is hierbij belangrijk. De druk van een elastische kous is licht tot matig, maar een druk van een kous in de drukklasse 1 heeft toch al wel wat impact op je enkels. Een drukklasse 2 steunkous is nog sterker en kan je echt veel baat bieden bij hardnekkige en dikke gezwollen enkels of onderbenen.

Daarnaast kan je ook rekening houden met hoe actief je bent, bij het kiezen van je therapeutische en al dan niet ook medische, steunkousen. Veel zitten en weinig bewegen bevordert het opzwellen van de onderbenen, maar veel zitten en elastische of compressiekousen dragen die in de knieholte komen, zullen het opzwellen van de onderbenen alleen maar kunnen bevorderen. 

 

Sportprestaties

Door de druk op het lichaamsdeel dat sportief moet presteren op te drijven, zal er een verhoogde bloedcirculatie optreden, met een verhoogde zuurstof toevoer als gevolg. Dit zorgt voor een betere sportprestatie, minder spiervermoeidheid en de kans eventuele spierschade wordt geminimaliseerd.

OP VOORSCHRIFT – BIJ KLACHTEN

Aderspat

Om de kuitspierpomp (zie informatie hierboven) te ondersteunen is het van een heel groot belang dat men steunkousen draagt zodat spataders voorkomen kunnen worden.

Veneuze insufficiëntie en (chronische) veneuze problemen

Wanneer je problemen hebt met je aderen doordat ze minder elastisch geworden zijn, of net té elastisch, zullen drukkousen (ook al is het een lichte druk) je veel baat bieden.
Bij kleine problemen aan de bloedvaten kan je klachten hebben zoals pijnlijke, zware benen. Dit kan duiden op verwijde aders en de kleppen kunnen niet meer optimaal werken.

Maar grotere problemen kunnen zich ook voordoen zoals een huidverkleuring op de benen, warm aanvoelende benen, open wonden en zweren of uitslag en huidinfecties.
Door de huid goed te verzorgen zal deze ook sneller kunnen genezen. Een goede verzorging is de wonde of infectie van gezond bloed te voorzien, zuurstofrijk bloed dus. Dit kun je bekomen door een goede drukkous te dragen aan de pijnlijke benen.

Trombose en longembolie

Het is uitermate belangrijk dat (risico)patiënten die te maken hadden met deze klachten er waakzaam op toezien dat zich geen bloedstolsel in de aderen kan ontwikkelen.

Diabetes

Mensen met diabetes dienen extra voorzichtig te zijn met wondjes omdat deze veel minder gemakkelijk dichtgroeien vanwege de diabetes.
Steunkousen zijn nu ook een aanrader weer om dezelfde belangrijke reden, zij zullen het gezonde zuurstofrijke bloed toevoeren naar de plaatsen waar er wondjes zijn en ervoor zorgen dat deze beschadigde huid toch kan genezen.

Artrose

Veel specialisten raden hun patiënten aan om compressie te brengen op plaatsen waar de artrose bevindt. Het vermindert de pijn in vele gevallen.

Conclusie

Men kan stellen dat compressiekousen gedragen worden om elke vorm van ophoping van vocht (oedeem) tegen te gaan, veneuze insufficiëntie, diep-veneuze trombose bij wondroos en zelfs om de sportprestaties te bevorderen. 

Niet medische therapeutische kousen dragen ertoe bij dat u geen vermoeide benen meer hebt, dat uw pijnlijke benen voorgoed voorbij zijn en dat u bij het reizen geen gezwollen enkels zal krijgen of oedeem zal vasthouden in uw onderbenen.

Het effect van steunkousen is enorm!

Klachten zoals vermoeidheid, pijnlijke benen, gezwollen onderbenen, dikke enkels, vochtophoping, de kans op spataders, de kans op een trombose, huidproblemen op de benen, … verdwijnen.

Het dragen van steunkousen zal u verlossen van vele problemen, maar sterker nog, het zal vele problemen voorkomen.

Steunkousen of compressiekousen zijn dus nog zo gek niet...