• Alle producten zijn toegevoegd aan uw winkelmandje.

Hielspoor sokken

Hielspoor, een pijnlijke aandoening. Wat kan je er zelf aan doen?
Merken
Geslacht
Type kous
Drukklasse
Hielspoorsokken voor dames - Plantar ease crew
Wanneer je pijnlijke hielen hebt, heb je misschien te maken met een (beginnend) hielspoor. Dit kan ...
€17,00
- +
Hielspoorsokken (Heren) - Plantar Ease Crew
Wanneer je pijnlijke hielen hebt, heb je misschien te maken met een (beginnend) hielspoor. Dit kan ...
€24,95
- +

Hielspoor sokken

Wat is hielspoor?

Om hielspoor effectief te kunnen bestrijden, is het belangrijk eerst te weten wat het eigenlijk is.
Onderaan de voet loopt een pees die in normale omstandigheden stevig aan het hielbeen vast hangt. Bij het stappen gaat deze pees mee rekken en weer inkrimpen en de pees zorgt mee voor een gezonde afwikkeling van de voet.

Wanneer er bij de aanhechting een verkalking of verbening plaatsvindt, gaat men spreken over een hielspoor (spina calcaneï). In deze fase heb je wel een hielspoor, maar heb je er geen last van. Bij 75% van de volwassen bevolking is een dergelijke benige uitwas, maar dit leidt niet tot het ontstaan van pijn. Pas wanneer deze verbening de onderliggende weefsels in de voet gaan irriteren, zul je problemen ondervinden. 
Bij ieder stap die je zet, gaat de meestal doornvormige verbening in het gezonde weefsel van de voet prikken zoals een doorn of nagel en de plek gaat hierdoor ontsteken. Men spreekt van Fasciïtis plantaris.

Het spreekt voor zich dat dit erg pijnlijk kan zijn. Vergelijkbaar met een puntig kiezelsteentje in je schoen dat steeds op dezelfde plaats blijft liggen.

Een hielspoor kan je bewegingsvrijheid dus danig ondermijnen

Er is geen reden tot paniek!

Je zal vele verschillende manieren en hulpmiddelen terugvinden om een heilspoor te bestrijden. Vaak gaat het dan zelfs over injecties met cortisone of shockwavetherapie.
Beiden zullen je wel (tijdelijk) van de pijn afhelpen, maar voordat je overgaat tot drastische maatregelen, zijn er een heleboel manieren om op een gezonde manier deze pijn te bestrijden.
Als je echt al een hele lange weg hebt afgelegd om je hielspoorpijn op te lossen, is het natuurlijk begrijpelijk dat je radeloos wordt en dus naar de "grote" middelen grijpt. Maar misschien is het mogelijk om het in de eerste plaats niet zo ver te laten komen.

Het is niet je hielspoor dat je moet aanpakken, maar wel de ontsteking die het hielspoor veroorzaakt, de pijn dus!

Hoe weet je of je fasciïtis plantaris hebt?

Eigenlijk is dat gemakkelijk te ontdekken. 
De pijn situeert zich rondom de hiel. Dat zich tot aan de achillespees zijn, maar evengoed kan je het gevoel hebben dat je gewricht niet in orde is.
Meestal weet je wel dat je hielbeen pijn doet.
Als deze pijn het ergst is na een rustpauze, maar vermindert door te stappen, is dit al een ernstig signaal dat je een ontstoken hielspoor hebt.
Wanneer je onderaan je hiel, een beetje naar de binnenkant van je voet duwt en je voelt pijn, dan is ook dit een duidelijke aanwijzing.

Hielspoor behandeling

Om de ontsteking te kunnen laten genezen is het belangrijk dat de hielpeesplaat gezond blijft en soepel blijft.
Ook een goede doorstroming van het bloed is hierbij belangrijk.
Je kan dit ontwikkelen door rekoefeningen. Hieronder zijn een paar voorbeelden, maar er zijn talloze manieren om je pezen te rekken.
Doe de oefeningen een paar keren per dag, je zal spoedig een verbeterd verschil merken.

Rekoefening 

Ga achter de leuning van een stoel staan voor een goede ondersteuning.
Hel je gewicht over naar 1 been dat je lichtjes buigt. Breng het andere been gestrekt naar achteren. 
Plaats de tenen op te grond en rek je been totdat je ook je hiel op de grond kan zetten.
Je voelt je pezen strekken en rekken. (dit mag geen pijn doen!!)
Hou deze positie 10 tellen vast. Herhaal deze oefening verschillende malen na elkaar en ook verschillende keren per dag. 

Rekoefening

Hou je vast aan een tafel voor een stevige ondersteuning.
Ga op je hurken zitten en probeer je hielen op de grond te plaatsen.
Hou deze positie 10 tellen vast.

Rekoefening

Ga met enkel je voorvoeten op de eerste trede van een trap staan en rek je achillespezen (dit mag geen pijn doen) 

Massageoefening

Neem een tennisbal en rol je voetzool hierover.
Zet daarbij een lichte druk.

Wandelen

Probeer de voeten zoveel mogelijk te laten "werken".
Als je gaat wandelen worden alle pezen en spieren aan het werk gezet waardoor de bloedsomloop ook in de voeten, zoals in de rest van het lichaam bevorderd.
Ideaal is een wandeling op het strand op je blote voeten. Maar ook een wandeling in het bos met schoenen aan kunnen je voeten al veel deugd doen.

Tracht niet op een harde ondergrond op blote voeten te lopen. Thuis bijvoorbeeld op de tegels is dus niet aan te raden.

Zorg ervoor dat je kan bewegen, maar zonder de ontstoken plaats te overbelasten. Hiervoor kan je speciale hielspoor kussentjes gebruiken, of steunzolen op maat laten maken.

Een totaal overzicht van alle producten om hielspoor te bestrijden, kan je hier terugvinden.

Terug naar boven