• Alle producten zijn toegevoegd aan uw winkelmandje.

Wandelstokken

Wandelstokken

Wat is een goede wandelstok? Een wandelstok wordt ingezet om uiteenlopende redenen. Algemeen dient hij ter ontlasting van enkels, rug, knieen en gewrichten en dit bij tijdelijke of permanente klachten. Na een chirurgische ingreep kan een wandelstok u letterlijk extra steun geven. Wanneer u onzeker bent kan een beetje steun het verschil maken. Wanneer u gebruik maakt van een wandelstok wordt wandelen minder belastend en bijgevolg ook minder vermoeiend, waardoor u langer mobiel bent.  

Verschillende soorten van wandelstok

Er zijn heel wat verschillende soorten wandelstokken verkrijgbaar in verschillende materiaalsoorten. Algemeen wordt er een onderscheid gemaakt als volgt: 

  • Vaste wandelstokken
  • Opvouwbare wandelstokken.

De handvatten kunnen verschillende uitvoeringen hebben en hebben elk hun eigen specifieke eigenschappen:

  • Kromhaak
  • T-vorm
  • Offset
  • Anatomisch voorgevormd
  • York handvat

De steunpoot kan ook verschillende uitvoeringen hebben:

  • Klassieke dop (1 steunpunt)
    • Hievoor zijn verschillende types doppen beschikbaar zoals een ultragrip dop of extra brede stokdoppen
  • 3 poot (3 steunpunten)
  • 4 poot (4 steunpunten)

Daarnaast zijn er ook nog heel wat specale uitvoeringen verkrijgbaar zoals vb. een uitvoering met een stoeltje, alarmfunctie of ingebouwde ledverlichting...

Wat is de beste wandeltechniek?

Het spreekt voor zich dat er geen genormaliseerde techniek is. Je moet zelf een beetje aanvoelen wat voor jezelf het beste werkt. Algemeen is het wel zo dat je best de volgende richtlijnen in acht neemt: 

  • Voor ontslasting van rug en benen: Verplaats het gewicht van het been naar de schouder. Zo ontlast u maximaal uw been/rug. Plaats hierbij uw wandelstok stevig op de grond zodat uw bovenlichaam en arm effectief op de stok steunen.
  • Bij evenwichtsstoornissen is de steun minder belangrijk maar wilt u vooral de balans bewaren. We wandelstok heeft hier dus een ondersteunende functie voor de "zwakkere kant" van het lichaam.

De wandelstok moet steeds gebruikt worden aan de "sterkste zijde" van het lichaam. Voor ondersteuning van uw linkerbeen gebruikt u de wandelstok dus rechtshandig. Op deze manier heeft uw lichaam een maximale balans en het grootste steunvlak. De wandelstok beweegt u altijd samen mee met het slechte been. 

Wat is de ideale hoogte?

Een goede afstelling van de hoogte van uw wandelstok is cruciaal. Een foutief ingestelde wandelstok kan oorzaak zijn van verhoogde pijnsymptomen en zelfs valpartijen. Daarnaast kan u als gevolg hiervan een schuine houding aannemen. Hoe bepaal ik nu eigenlijk de ideale hoogte van mijn wandelstok?

In 2 stappen de ideale lengte bepalen:

  1. Ga rechtop staan met normaal gebruikelijk schoeisel en laat de armen vrij hangen naast het lichaam.
  2. Meet de hoogte van de vloer tot aan het polsgewricht (knokkel net voorbij de pols). Let hierbij dat u meet aan de tegenoverliggende zijde (links of rechts) van het been dat (de meeste) ondersteuning nodig heeft. Dus wanneer u aan de linkerkant ondersteuning nodig hebt, kunt u het best uw wandelstok aan de rechterkant gebruiken en als uw rechterbeen extra ondersteuning nodig heeft, dan neemt u de wandelstok in uw linker hand vast.