• Alle producten zijn toegevoegd aan uw winkelmandje.

Bandagisterie

Bandagisterie

Wat vind je in een badagisterie?

Orthopedische ondersteuning is de specialiteit van een bandagisterie. Hier mag je prothesen en orthesen verwachten.

Prothesen zijn kunstmatige verlengingen of vervangingen van een orgaan of lichaamsdeel.

Orthesen zijn uitwendig gedragen hulpmiddelen om een lichaamsdeel te stabiliseren, ontlasten, immobiliseren of te corrigeren. In de volksmond ook wel bracen genoemd.

Waarvoor dient een orthopedische brace?

Een orthopedische brace van een badagisterie wordt gebruikt om een gewricht of een bepaald lichaamsdeel te immobiliseren. Deze immobilisatie dient om de pijnlijke plaatsen te ontlasten, te laten rusten, te ontspannen en uiteindelijk te laten genezen.

Een gips is in feite het ultieme voorbeeld van een brace. Als je met een gebroken been zit, moet je in het gips omdat het been gedurende een bepaalde tijd niet mag bewegen zodat het herstellen van het bot goed kan plaatsvinden. Een brace doet in principe hetzelfde, enkel met dit grote voordeel dat de brace wel eens kan verwijderd worden om eens te douchen of om simpelweg eens te krabben wanneer het een beetje jeukt (Met een gips kan je je misschien behelpen met bijvoorbeeld een lange priem).

Er zijn verschillende soorten van bracen. Van hele stevige tot licht ondersteunde. Het spreekt voor zich dat niet bij elke aandoening dezelfde stevigheid van brace moet toegepast worden. In tegendeel, in sommige gevallen is beweging net nodig om een genezing te kunnen stimuleren en zal dus een lichte ondersteuning van een brace voldoende zijn.

Maar alle bracen zorgen er wel voor dat de bewegelijkheid van een bepaald gewricht of lichaamsdeel beperkt wordt om zo de pijn te kunnen reduceren naar veel minder tot helemaal niets.

Hoe krijg je een gewrichtsontsteking?

In vele gevallen is een overbelasting de oorzaak. Je gebruikt een bepaald gewricht te vaak op dezelfde manier, je gebruikt teveel, misschien te lang, mogelijk gebruik je teveel kracht, het gewricht staat teveel en te lang in een verkeerde stand, … dat zijn mogelijke oorzaken van een overbelasting.

Bijvoorbeeld een tennisarm kan veroorzaakt zijn door een repetitieve beweging. Een zware tas telkens in de auto zetten op de passagiersstoel (denk maar aan een huisarts op huisbezoeken), iemand die de artikelen aan de kassa scant, of iemand die altijd met de computer en de muis moet werken, zijn maar een klein voorbeeld van hoe een repetitieve handeling een gewricht kan overbelasten. Vervolgens ontstaat een ontsteking en kan je al gauw je ellenboog niet meer op een normale manier gebruiken.
Een brace zorgt er dan voor dat de trillingen bij het bewegen van de arm (en de vingers) beperkt worden, zodat de ellenboog kan rusten, ontspannen en vooral genezen.

Heel vaak kan deze repetitieve beweging niet veranderd worden. Dit is meestal te wijten aan het soort beroep dat men uitvoert en daarbij steeds dezelfde beweging moet doen.

Om het gewricht te ontlasten, draagt men dan een brace of een orthese. Deze hulpmiddelen nemen schokken weg en beletten dat je dezelfde beweging nog in te grote mate kan doen.

Een ander voorbeeld, iemand met het Carpel tunnel syndroom (een beknelling van een zenuw in de pols) zal een polsbrace kunnen gebruiken (bv enkel 's nachts) en hierdoor gaat de pijn verdwijnen omdat het polsgewricht in een positie wordt geduwd waardoor de zenuw niet meer gekneld is. De ontsteking verdwijnt samen met de pijn.

Welke soort bracen vind je nog meer bij een bandagisterie?

Er zijn veel meer orthopedische ondersteuningen te vinden in een bandagisterie dan enkel bracen natuurlijk.
Een korset dat de rug ondersteund gaat je bovenlichaam een heel klein beetje oplichten waardoor er tussen de ruggenwervels ietsje meer plaats komt dat vaak heel veel pijn kan wegnemen. En dan kan je euvel beginnen verdwijnen. 

Een hielspoor, klachten aan het hielbeen of achillespees kunnen ook pas echt genezen als deze plaats niet meer belast wordt. Je kan natuurlijk geen paar weken gaan zitten, maar je kan wel een siliconen hieltje in je schoenen leggen om zo de schokken op te vangen en alweer de ontstoken plaatsen te laten rusten. Een hielspoor kan ook genezen door bepaalde sokken te dragen die de voet in een stand duwen die ideaal is om de ontsteking te laten genezen. Deze sokken kun je als orthopedische brace beschouwen omdat ook de voet een beetje geïmmobiliseerd wordt, net zoals een brace zou doen.

Ook een nekhernia wordt ondersteund door een orthese namelijk een halskraag. Alweer om de geïrriteerde plaatsen in de nek te ontlasten en ondersteunen.

Ontlasten van de pijnlijke plekken is dus in vele gevallen een mooi antwoord op een genezing van ontstekingen en een bespoediging om tot een pijnloos, langdurig en bevredigend resultaat te komen.

Wij raden aan om de ontstoken en pijnlijke plaatsen fris en koel te houden. Samen met een ontlastende orthese van de online badagisterie zal de genezing echt beginnen.

Ik heb pijn … 

Herken je jezelf als een actief iemand omdat je steeds in de weer bent? Of als een sportief iemand die regelmatig zijn of haar sport beoefent? En lukt dit steeds evengoed zoals ooit tevoren?
Dan sta je waarschijnlijk niet echt stil bij het feit dat dit allemaal wel eens veel moeilijker zou kunnen worden.

Pas wanneer je niet meer zo actief of sportief kan zijn omdat je ergens pijn hebt, besef je maar eerst hoe belangrijk “goed kunnen bewegen” eigenlijk wel is!

Als je je activiteiten niet meer kan doen omdat je bijvoorbeeld last hebt van kniepijn en daardoor kun je niet meer gaan sporten. Of je hebt steeds van die zeurende lage rugpijn, waar je vroeger nooit klachten hebt over gehad.
Doen je hielen en enkels pijn, of zijn het misschien je polsen die steeds blijven opspelen? Mogelijk laten je ellenbogen het wel eens afweten omdat ze ontstoken zijn en dan ben je noodgedwongen aan je zetel gekluisterd. Van sporten kan niet veel meer in huis komen, dus laat je het maar voor wat het was. En het gezonde bewegen wordt beperkt tot het hoogstnoodzakelijke.
Het kan werkelijk van de ene dag op de andere plots veranderen door misschien wel een verkeerde beweging of een val. Draag een brace!

Maar dokter, ik wil niet in het gips!

Enkelbrace

Je voet is danig verzwikt, je enkel is gezwollen en de dokter stelt een gips voor óf een enkelbrace … 
Een enkelbrace is zoveel gemakkelijker! Dat kan je nog even verwijderen om te douchen of even in bad te gaan. Door een brace om je voet kan je je voet laten rusten, houdt je deze in de juiste positie en kan je weer stilaan beginnen stappen. Het is ook dit stappen en bewegen na een tijdje dat de genezing zal bespoedigen.

Een groot voordeel aan het dragen van een brace is bovendien dat je onder de brace kan krabben wanneer het er jeukt, dat kan je met een gips niet zo gemakkelijk.
Niks is zo vervelend als een kriebel waar je niet bij kan.  

Kniepijn

Een knie die opgezwollen is nadat je die bijvoorbeeld hebt gestoten, je hebt kniepijn bij het bewegen en je knie dreigt wel eens "uit de kom te schieten", Een kniebrace kan je weer mobiel maken!
Als er daarboven nog eens een masserende ring in de kniebrace is verwerkt, zal het je genezingsproces helemaal sneller laten verlopen. Je knieschijf blijft op z’n plaats bij het plooien en bewegen en je revalidatie zal zienderogen sneller vooruit gaan!

Rugpijn

Een korset kan rugpijn verhelpen en je een verlichtend gevoel geven.
Als ruggenwervels wat teveel op elkaar gedrukt zijn, zal een korset er kunnen voor zorgen dat je tussen je ruggenwervels een heel klein beetje extra ruimte creëert. Genoeg om er te kunnen door genezen. Je rug keert weer in een minder gespannen toestand en zal dus ook vanzelfsprekend veel minder pijn veroorzaken.

Net zoals alle braces en bandages zorgen rugkorsetten er ook voor dat je in de juiste houding blijft staan of zitten. Dit is heel belangrijk voor de ruggenwervels.
Je kan je je ruggenwervels een beetje voorstellen als rechthoekige blokjes die mooi op elkaar gestapeld staan wanneer je rechtop staat of rechtop zit. Wanneer je wat meer gebogen gaat zitten, zullen de randjes van de rechthoekige blokjes op elkaar gaan steunen, en dat kan pijn gaan doen. Sterker nog, het kan ervoor zorgen dat er sneller erosie op deze blokjes komt, op je ruggenwervels dus. Je hebt er alle belang bij je rug goed te gebruiken, je rug te ontzien van overbelasting en wanneer je rug aan extra rust toe is, heb je er ook alle belang bij je rug een korset cadeau te doen zodat je uiteindelijk langer van een gezonde rug mag genieten.

Ontstoken ellenboog (Tennisarm)

Veel mensen denken vaak dat wanneer ze pijn hebben aan hun ellenboog het gaat om een tennisarm. Daarbij stellen ze zich ook dikwijls de vraag hoe ze deze tennisarm hebben gekregen als ze nog nooit deze sport hebben uitgeoefend.

Uiteraard heeft de benaming van deze pijnlijke ontsteking niets te maken met het uitoefenen van tennis, net zoals een golfarm eigenlijk niets te zien heeft met golfen.

Maar wat is er dan eigenlijk precies aan de hand?

Zowel bij een tennisarm als bij een golfarm heb je een overbelasting van de strekspieren in de onderarm. Doordat de strekspieren overbelast zijn, gaan de pezen (de aanhechting aan het gewricht) ontsteken.
Het is enkel de plaats van welke pezen ontstoken zijn, die de naam gaat bepalen.

Tennisarm:

  • Vooral pijn bij het strekken van de arm
  • Pijn situeert zich voornamelijk aan de buitenkant en bovenkant van de arm
  • Ook het gebruiken van de pols is pijnlijk ter hoogte van het ellenbooggewricht

Golfarm:

  • Vooral pijn bij het plooien van de arm
  • Pijn situeert zich voornamelijk aan de binnenkant en onderkant van de arm
  • Ook het gebruiken van de pols is pijnlijk ter hoogte van het ellenbooggewricht

Omdat beide blessures ontstekingen typische sportblessures zijn, spreekt men van golf- of tenniselleboog.

Oorzaak:

Door een repetitieve beweging kan er een overbelasting ontstaan op het ellebooggewricht. Een overbelasting leidt tot een ontsteking.

Behandeling:

Meestal kan je zelf de ontsteking genezen door de arm te ontlasten, te laten rusten. Als de pijn blijft aanhouden, raden we aan je huisarts te raadplegen. Misschien krijg je ontstekingsremmers voorgeschreven, maar de dokter kan ook een injectie met ontstekingsremmende middelen in geven, indien de ontsteking te erg gevorderd en te aanhoudend is.

Maar rust is in dit geval zeker aan de orde!

Hoe werkt een brace voor de ellenboog:

Je kan het wat vergelijken met een gitaar.
Stel je voor dat je een gitaar met snaren voor je hebt en je trekt aan 1 snaar. Die zal trillen van het begin tot het einde. Leg je nu je vinger op een snaar op de hals van die gitaar, en je trekt aan diezelfde snaar, dan trilt deze snaar vanaf je vinger tot het einde! Een hemelsbreed verschil!
Hetzelfde gebeurt met een brace voor je ellenboog. Je moet je pees laten rusten, maar je wilt je arm wel blijven gebruiken. Je pezen mogen niet trillen tot aan het gewricht, want dat veroorzaakt de overbelasting. Dus draag je een brace die de trilling opvangt. Net zoals een vinger op een snaar van een gitaar. De beweging van je arm, spier en pees, zal gaan tot de brace en niet verder waardoor het ontstoken stukje ontlast blijft en dus kan genezen.

Polsbrace

Ook polsen krijgen het soms vaak te verduren. Zij worden eveneens overbelast waardoor een ontsteking kan ontstaan. Maar het gebeurt ook dat men tijdens het slapen de polsen in een verkeerde (foetus)houding houdt, waardoor ze ook zullen ontsteken.
Het carpale tunnel syndroom kan ook een oorzaak zijn van een pijnlijke pols.

In de meeste gevallen zal een polsbrace er kunnen voor zorgen dat je je pols veel minder kan bewegen. En opnieuw is rust de redding. Door rust kan de ontsteking genezen en zal de pijn verdwijnen.

Voor iedere klacht een oplossing!

Hier vind je je antwoorden!